In iedere organisatie hoort de werkomgeving een veilige omgeving te zijn. Daarbij draait het om zowel psychische veiligheid als lichamelijke veiligheid. Helaas komt het echter voor dat de veiligheid op het werk wordt geschaad door ongewenste omgangsvormen. Ongewenst gedrag op het werk kan leiden tot (langdurige) uitval en valt onder psychosociale arbeidsbelasting. Als werkgever ben je verantwoordelijk voor een werknemer die zich gediscrimineerd, geïntimideerd of gepest voelt. In het geval dat een van je werknemers het slachtoffer wordt van ongewenst gedrag, is het aan te raden om een gekwalificeerde persoon in te schakelen die de werknemer in kwestie opvangt en begeleidt. Het is kostbaar en vervelend als een werknemer door ongewenste omgangsvormen uitvalt, ook als je eigenrisicodrager voor de ziektewet bent en de werknemer in kwestie een tijdelijk contract heeft en ziek uit dienst gaat.
Jij bent dan verantwoordelijk voor het ziekteverzuim en de re-integratiekosten van de werknemer. Het aanstellen van een externe vertrouwenspersoon kan veel toestanden en gedoe voorkomen. In dit artikel belichten we de constructieve oplossingen waaraan deze professional kan bijdragen.
Wat doet de externe vertrouwenspersoon voor je werknemer en je organisatie?
- Zorgen voor een vertrouwelijke setting;
- Opvangen en begeleiden van de werknemer die het slachtoffer is van ongewenst gedrag;
- In samenwerking met de medewerker zoeken naar constructieve oplossingen;
- Voorlichting geven over ongewenst gedrag op de werkvloer, zodat dit een bijdrage kan leveren aan het herkennen, bespreekbaar maken en voorkomen van ongewenste omgangsvormen.
Constructieve oplossingen
Op het moment dat een medewerker een melding doet van ongewenst gedrag, zorgt de externe vertrouwenspersoon ervoor dat de werknemer in kwestie wordt opgevangen en begeleid. De gecertificeerde vertrouwenspersoon heeft een gedegen opleiding gevolgd, heeft geheimhoudingsplicht en helpt het slachtoffer in een gegarandeerd vertrouwelijke setting. Samen met de werknemer gaat die op zoek naar constructieve oplossingen. Daarbij speelt vooral de medewerker zelf een actieve rol, die houdt in alle gevallen de regie. Hoewel het aanstellen van een vertrouwenspersoon niet bij wet is verplicht, is het wel verstandig dit te doen. Ook omdat je hiermee dubbele petten voorkomt, want jij bent verantwoordelijk voor werknemers die zich gepest, (seksueel) geïntimideerd of gediscrimineerd voelen en zich daardoor onveilig voelen. Daarnaast is het wettelijk verplicht om risico’s zoals deze zoveel mogelijk tegen te gaan.
De werknemer die de melding doet beslist wat er met de klacht gebeurt. Dat is te allen tijde vertrouwelijk. De vertrouwenspersoon brengt in kaart wat de medewerker met de melding duidelijk wil maken en onderzoekt wat nodig is om tot een oplossing te komen. Als die persoon wenst dat er concrete stappen worden gezet, schuilt de oplossing vaak in het confronteren van de persoon die zich schuldig maakt aan het ongewenste gedrag.
Snelle, gedegen en vakkundige expertise
Je kunt de externe vertrouwenspersoon in de arm nemen via Xs2more. Zoals de naam al zegt, biedt deze organisatie meer. Meer als er onder je werknemers sprake is van ongewenste omgangsvormen of misstanden. Maar ook op het gebied van re-integratie eerste spoor en re-integratie tweede spoor, het voeren van bezwaar en beroep bij arbeidsongeschiktheid en het uitvoeren van de Ziektewet voor de eigenrisicodrager. De medewerkers van Xs2more doen meer. Snel, gedegen en vakkundig. De begeleiding is intensief en persoonlijk, en de expertise-onderzoeken zijn grondig.